مقالات

علائم فنی کاشی سرامیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی به عکس های کاتالوگ یا سایت های کاشی و سرامیک مراجعه کرده اید، یک سری علامت های اختصاری خاص در گوشه عکس ببینید، از خودتان بپرسید این علائم چی هستند و چه مفهومی دارند؟
ما در اینجا به توضیح مختصر علائم فنی کاشی و سرامیک ها می‌پردازیم تا بتوانید در هنگام مواجه با این علائم از ویژگی های کاشی مورد نظرتان اطلاع پیدا کنید.

پرسلان

پرسلان یکی از انواع سرامیک است که در فرآیند تولید آن، مواد معدنی را با ترکیبات شیشه مخلوط کرده، سپس تحت فشار و دمای بسیار زیاد پخته می شود، به همین دلیل پرسلان ها بسیار فشرده تر ، نازک تر، مقاوم تر نسبت به نفوذ آب (جذب آب کمتر از 0.5 درصد ) و سایر مواد هستند؛ همچنین دارای استحکام بیشتری نسبت به سایر منسوجات کاشی و سرامیک می باشند.
در ساختمان سازی از این خاصیت پرسلان بهره گرفته و به عنوان پوشش کف یا دیوار در محیط های پر تردد و یا نمای ساختمان از آن ها استفاده می کنند.

چاپ روتو

چاپ روتو یا روتوکالر یکی از روش‌های چاپ طرح بر روی کاشی است که از روش چاپ تخت یا فلت جدیدتر بوده و در این روش، طرح و رنگ مورد نظر را بر سیلندرهای مخصوص تعریف ، سپس طرح به وسیله برش های ظریفی که در سطح سیلندرها وجود دارند، بر روی بیسکویت کاشی انتقال پیدا می کند.
برای بعضی از طرح ها ممکن است چندین بار سیلندر روی کاشی حرکت کند تا نقش مورد نظر کامل انتقال یابد، سپس بر روی آن یک روغن که نقش فیکس کننده دارد ریخته و در کوره پخت می شود تا طرح مورد نظر ما به طور کامل بر روی کاشی تثبیت شود.

چاپ دیجیتال

روش چاپ دیجیتال جدیدترین روش چاپ طرح مورد نظر بر روی کاشی است که با کمک تکنولوژی های نانو، رنگ مورد نظر با لیزر بر روی بیسکویت کاشی پاشیده می شود و دستگاه چاپ برخلاف روش های قدیم (چاپ فلت یا روتو ) با کاشی تماس پیدا نمی کند.
این روش نوین ترین روش چاپ بر روی کاشی است به گونه ای که امکان چاپ طرح بر روی کاشی های رستیک و پانچ (استراکچر) را نیز فراهم کرده است.

برش خورده

کاشی های را بعد از اتمام فرآیند پخت به وسیله یک دستگاه برش خاص، در ابعاد مورد نظر برش می زنند. طی این فرآیند که به آن کالیبراسیون نیز می گویند، کاشی ها کاملا صاف یک اندازه و بازاویه دقیقا عمود( گونیا شده) بریده شده و لبه آن ها تیز می شود که اصطاحا به آنها کاشی های رکتیفای، کالیبره، بدون بند یا بدون درز نیز می گویند.
کاشی های رکتیفای شده، بدون نیاز به بندکشی بوده و پس از نصب، درز یا فاصله بین قطعات کاشی ها وجود ندارد، و مانع ورود هرگونه آلودگی می گردد به همین خاطر از لحاظ بهداشتی نیز برتر می باشند.

سطح مات

در انتهای فرآیند تولید کاشی، یک لایه ترکیبات مایع محتوی شیشه را روی کاشی ریخته و آن را به داخل کوره می برند که به آن لعاب کاشی می گویند. در واقع لعاب کاشی موجب پرکردن تخلخل های موجود در سطح کاشی شده و از انواع مات و نیمه براق تا براق می تواند متفاوت باشد.
لعاب مات کاشی کدر و فاقد درخشندگی است و نور را انعکاس نمی دهد اما در عوض آلودگی های سطح را نیز به راحتی در معرض نمایش قرار نمی گذارد.

سطح براق

لعاب براق کاشی همان طور که از اسمش پیداست، بسیار درخشنده و شفاف بوده و نور را منعکس می کند، که این خاصیت انعکاس نور فضا را دلباز تر جلوه می دهد. همچنین از دیگر مزایای کاشی براق این است که راحت تر از سایر سطوح تمیز می شوند، اما هرگونه کثیفی روی سطح کاشی را به راحتی در معرض نمایش می گذارند.

سطح نیمه براق

از دیگر انواع سطوح کاشی می توان لعاب نیمه براق اشاره کرد که در واقع حد واسط بین لعاب براق و مات می باشد که نه براقی کاشی براق و نه به اندازه سطح کاشی مات کدر می باشد.

مصرف کف

انواع تولیدات کاشی که به عنوان پوشش کف مورد استفاده قرار بگیرند، این علامت بر روی آن ها درج می شود.
البته عموم سرامیک ها و مخصوصا پرسلان ها را می بینیم که برای هر دو مورد کف و دیوار استفاده می شوند. اما نمی توان از این نکته صرف نظر کرد که میزان اصطکاک بر روی کاشی های نصب شده روی زمین خیلی بیشتر از کاشی های نصب شده روی دیوار می باشد، به همین خاطر این دو گروه را برای تولیدات کاشی و سرامیک از یکدیگر متمایز در نظر گرفته اند. که کاشی های مصرف کف ضخیم تر و محکم تر از کاشی های دیوار می باشند.

مصرف دیوار

بر روی انواع تولید کاشی که به عنوان پوشش دیوار در فضاهای داخلی یا خارجی مورد استفاده قرار می گیرند، علامت مصرف دیوار درج می شود. کاشی های دیواری به نسبت کاشی های کف نازک تر بوده و قدرت جذب آب آن ها نیز بیشتر می باشد. بعضی از انواع کاشی ها مانند پرسلان نیز قابل استفاده بر روی دیوار فضاهای خارجی (مثل نمای ساختمان) می باشند.

سمی پولیش

سطح سرامیک های پرسلانی پس از تولید ناصاف و متخلخل می باشند که برای رفع این موضوع ( لعاب دار و یا بدون لعاب) طی یک فرآیند خاص که به آن پولیش زدن می گویند، عمل پرداخت بر روی سطح سرامیک انجام می شود.
سطوح سرامیک و پرسلان ها می توانند از انواع فول پولیش (سوپر پولیش) تا نیمه پولیش (سمی پولیش) متفاوت باشند. پولیش کردن سرامیک ها علاوه بر آن که آن ها را مانند یک شیشه یا آینه براق می کند که تا حدی که می توانید خود را در آن ببینید، باعث لغزندگی سطح نیز می شود.

شوگر افکت

شوگر افکت یک نوع لعاب ویژه برای سطوح کاشی است که در طی فرآیند پخت، در مرحله لعاب، پودر شوگرافکت را بر روی کاشی اسپری می کنند.
فارغ از انواع لعاب کاشی که می تواند مات یا براق باشد، پودرهای شوگرافکت کاشی نیز انواع مات و براق دارند و نوع براق آن ها پر طرف دار تر است. همچنین این پودرهای شوگرافکت می تواند روی کاشی ها با لعاب مات و یا لعاب براق مورد استفاده قرار بگیرند که بیشترین کاربردشان استفاده از پودرهای شوگرافکت براق همراه با لعاب مات می باشد تا حالت شکری (دانه های بسیار ریز براق) خود را بیشتر به نمایش بگذارد.

رندوم

کاشی های طرح دار چند نوع دارند:
کاشی های بوک مچ: پس از نصب روی سطح، چندکاشی مجاور به صورت مکمل، یک طرح را کامل کنند و این طرح مداوم تکرار می شود. و روی بسته بندی آن ها به جهت راهنمایی نصب A و B درج شده است.
کاشی های رندوم: کاشی های طرح داری هستند که آن ها هم A و B دارند اما با این تفاوت که طرز قرار گیری آن ها به گونه ای است که یه شکل خاص را تکمیل نمی کنند.

محیط های کم تردد

محیط های کم تردد محیط هایی هستند که رفت و آمد و عبور و مرور در آن فضاها بسیار کم صورت می گیرد.
یک محیط از چندین جهت ممکن است کم تردد باشد، مثلا راهروهای یک برج که به طور مسلم افراد ساکن آنجا با آسانسورها در طبقات جابجا شده و راهروها به جز مواقع ضروری مورد استفاده قرار نمیگیرند، جزو محیط های کم تردد تلقی می شود.
از حیث دیگر به گوشه های یک فضا ، مثلا دور کف زمین لابی ها که بیشترین حضور افراد در مرکز فضا می باشد، به عنوان یک فضای کم تردد تلقی می شود.
به همین منظور، کاشی های که مقاومت کمتری نسبت به اصطحکاک دارند، جزو رده کاشی های کم تردد بوده و روی بسته بندی آن ها این علامت قید می شود.

محیط های پر تردد

محیط های پر تردد بر خلاف محیط های کم تردد، محیط یا فضاهایی هستند که عبور و مرور در آن جا زیاد صورت می گیرد.
با توجه به اینکه میزان رفت و آمد با میزان اصطکاک سطح رابطه مستقیم دارد، بنابراین همیشه باید به این نکته در انتخاب بهترین کاشی یا سرامیک جهت پوشش کف توجه بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *